februari 2014

Skid & Snowboardlärar SM i Åre

Screenshot 2014-02-25 08.44.51

Malung!

Så efter avresa i Kaprun 08.00 Lördag anlände vi i Malung 15.30 idag, Söndag. Resan började lite segt med ”Stau” i Österrike/Tyskland men sedan var det fria vägar och det gled på fin fint. Nu har vi förtjänat lite lov speciellt eleverna (jag & Ulf…) som har jobbat på hårt i Österrike. Tack till Helene som har seglat skeppet i malung medan vi var borta.

Det kommer att komma lite mer bilder och filmer ifrån Österrike

Strax hemfärd

Då börjar det dra ihop sig till hemfärd. I kväll packar, städar och säger hejdå till alla nya vänner för att dra oss hemåt kl 08:00 på lördag morgon. Vädret ser ut att vara okej inför hemfärden men det är inte bara vi som skall hem så det vill till att komma iväg i tid. Vi tar färjan vid 22-tiden på lördagskvällen och börjar rulla genom Sverige vid 6-tiden på söndag morgon. Vi hoppas landa i Malung vid 17-tiden på söndag. Ha ett trevligt sportlov

allesammans!Screenshot 2014-02-21 14.02.04

Vi spurtar mot sportlov.

Tiden springer iväg och snart stundar sportlov. Vill bara informera om att måndagen efter sportlovet är en studiedag så alla börjar igen tisdagen den 4 mars enligt ordinarie schema. Onsdagen den 5 mars är det friluftsdag och då åker vi skidor. Är det någon som känner för att göra något annat så anmäler ni det intresset till Heléne senast fredag 21/2. Aktiviteterna finns i Fronter i rummet ”Idrottsdagar”

Passar på att hälsa Österrikefolket välkomna hem och alla andra ett bra sportlov när det kommer.

TORSDAG 20/2, alla åker från vårdcentralen 08.45, åkning med Calle både på förmiddagen och eftermiddagen.
Projektgruppen åker vidare mot Conceptbutiken med Heléne och ansluter till åkdagen efter lunch.

Ha det gott / Heléne

Kvällsbus

Igår var vi ute och åkte kälke med en av skidskolorna i Kaprun, Ski mit uns. Kälke kanske inte låter sådär väldigt häftigt men kolla klippet. 12 km lång var banan med matpaus på halva vägen. Riktigt roligt.

Film från skidskolan i Zell am See

Rörliga bilder från Zell am See. Klicka för att se klippet.

Bilder från skidskolan i Zell am See

Igår hälsade jag på tjejerna i Zell am See. Det gör ett jättebra jobb på skidskolan Outdo. Dimman var tät i dalen men på 1000 m.ö.h bjöds det på solsken.

evelina 5

Evelina håller stämningen hög hos barnen.

linn privat

Linn kör privatlektion med en liten dansk tjej.

outdo berg

Outdo är en skidskola som har mestadels danska gäster så vår rutinerade språkbegåvningar var givna här. Outdo kör också i Haglöfs ställ, precis som vi.

vy

Vädret och vyerna var som sagt fantastiska. Det gör ju sitt till om man har en bra arbetsmiljö.

Följ oss för fler bilder.

Ulf Olmats

Österrike rapport del.3

Servus!

Snö, storm, regn, solsken, dimma och bluebird ja allt ska man uppleva i vårt yrke. När det regnar nere i Kaprun (800 m.ö.h) så faller det vita guldet upp på glaciären men tyvärr glömde någon att slå av dimman, pisterna är dock öppna och gästerna på plats så våra elever kämpar på.

Roligt att se första generationens skidlärargymnasiet elev Lina Persson på plats som minibossar över årets skidlärarpraktikanter. Så kan det gå om man sköter sin praktikplats väl, då kan man jobba nästa år som Lina gör, otroligt roligt att se henne i skidlärarrollen.

IMG_1057 IMG_1049 IMG_1330 IMG_1077

I motsats till Lina, Emma, Simon och Johan fick Patrik och Filip undervisa nere i byn där regnet föll hinkvis. Patrik fick ta hand om en egen grupp med vuxna nybörjare och Filip fick hjälpa till i Miniclub. Erica kämpande vidare med ny grupp och handledare. Tony fick agera fotograf under dagen, den opererade foten fick vila lite och pekfingret fick jobba istället.

IMG_0947 IMG_0982 IMG_0993 IMG_1023

Man skulle kunna säga att vi ägde dessa åk, en timme senare hade vi spårat alla rännorna. Bilderna visar Linn, Patrik och Ulf som njuter av det vita guldet. Gänget på toppen (3028 m.ö.h)

Over and out Mattias & Ulf. Pics by Tony

Freeride clinic idag.

Rapport del.2

Servus!

Dagarna tickar på alldeles för fort och nu har det gått mer än en vecka sedan vi landade i Österrike. Än så länge inga brutna ben eller hjärtan utan bara stora leende och men om än några nervösa. Vecka har varit lugn i Kaprun medans tjejerna i Zell am See har haft det hektiskt med danska barn. Regn igår kvällen slutade med 3o cm nysnö på glaciären…inte helt fel. På söndag drar allvaret igång med egna grupper för de flesta vissa tjuvstartar redan morgon med en freestyle workshop.

Här kommer lite glimtar på våran vardag!

DCIM100GOPRO DCIM100GOPRO DCIM100GOPRO DCIM100GOPRO IMG_0834 IMG_0868 IMG_0917 IMG_1012IMG_1308 IMG_1323IMG_1315

Mvh / Mattias & Ulf